Approaching Evil Representation in Roberto Bolaño’s Narrative
Keywords:
Roberto Bolaño, Evil, Allusion, Excess, MemoryAbstract
This paper proposes a particular approach to Estrella distante (1996), Amuleto (1999), Nocturno de Chile (2000) and 2666 (2004), by Roberto Bolaño (Chile, 1953 - Spain, 2003). We suggest a reading with focus on the aesthetic shapes of evil. From the theoretical point of view, our approach considers Mikhail Bakthin´s ideas on the novel (1991) and notions of genre, herocharacter, representation of voices and chronotopes, establishing links with other theoretical and critical frames when necessary. This analysis shows that from the development of voices, certain hero-characters and chronotopes signs of barbarism in History are reflected in two ways: by excessive evocation or by allusion. Both approaches to evil representation
display a singular policy of memory.
Downloads
References
Ariès, Philippe. El hombre ante la muerte. Madrid: Taurus, 1999. Impreso.
Bajtín, Mijail. Estética de la creación verbal. Argentina: Siglo XXI Editores, 2003. Impreso.
Bajtín, Mijail. Teoría y Estética de la novela. España: Taurus, 1991. Impreso.
Bataille, Georges. La literatura y el mal. Madrid: Taurus, 1959. Impreso.
Bolaño, Roberto. Amuleto, España: Anagrama, 1999. Impreso.
Bolaño, Roberto. Estrella distante. España: Anagrama, 2006. Impreso.
Bolaño, Roberto. “La parte de los crímenes.” 2666. España: Anagrama, 2004. Impreso.
Bolaño, Roberto. Nocturno de Chile. España: Anagrama, 2006. Impreso.
Bolaño, Roberto. La Universidad Desconocida. Barcelona: Anagrama, 2007. Impreso.
Burgos Jara, Carlos. “Los crímenes de Santa Teresa: Estado, globalización y mafia en 2666.” Roberto Bolaño. Ruptura y violencia en la literatura finisecular. Ed. F. Ríos Baeza. México: Ediciones Eón, BUAP, 2010. 461-73. Impreso.
Concha, Jaime. “Amuleto”. Roberto Bolaño. La experiencia del abismo. Coord. Fernando moreno. Santiago de Chile: Ediciones Lastarria, 2011. 197-206. Impreso.
De los Ríos, Valeria. “Mapas y fotografía en la obra de Roberto Bolaño.” Bolaño salvaje. Eds. Edmundo Paz Soldán y Gustavo Faverón Patriau. Barcelona: Candaya, 2008. 237- 58. Impreso.
Decante-Araya, Stéphanie. “Mémoire et mélancolie dans Nocturno de Chile: éléments pour une poétique du fragmentaire.” Les astres noirs de Roberto Bolaño. Eds. Karim Benmiloud y Raphael Estève. Bordeaux: Presses Universitaires de Bordeaux, 2007. 11-32. Impreso.
Dés, Mihály. “Amuleto.” La escritura como tauromaquia. Comp. Celina Manozoni. Buenos Aires: Corregidor, 2006. 171- 74. Impreso.
Foucault, Michel. Microfísica del poder. Madrid: La piqueta, 1979. Impreso.
Gigena, María Martha. “La negra boca de un florero: metáfora y memoria en Amuleto.” La fugitiva contemporaneidad. Ed. Celina Manzoni. Buenos Aires: Corregidor, 2003. 17- 31. Impreso.
González, Sergio. Huesos en el desierto. Anagrama: España, 2006. Impreso.
Gras, Dunia. “Roberto Bolaño y la obra total.” Jornadas Homenaje Roberto Bolaño (1953- 2003) Simposio Internacional. España: ICCI, Casa América a Catalunya, 2005. 51- 72. Impreso.
Gusmán, Luis. Epitafios. El derecho a la muerte escrita. Argentina: Vitral, 1995. Impreso.
Kohut, Karl. “Introducción. Generaciones y semblanzas en la literatura chilena actual.” Literatura chilena hoy. La difícil transición. Frankfurt/Main - Madrid: Publicación del Centro de Estudios Latinoamericanos de la Universidad Católica de Eichstätt, 2002. Impreso.
Manzi, Joaquín. “Mirando caer otra Estrella distante.” C.M.H.L.B Caravelle, n° 82. Tolouse, 2004. 125- 41. Impreso.
Manzoni, Celina. “Reescritura como desplazamiento y anagnórisis en Amuleto.” La escritura como tauromaquia. Comp. Celina Manozoni. Buenos Aires: Corregidor, 2006. 175-84. Impreso.
Masiello, Francine. El arte de la transición. Argentina: Ed. Norma, 2010. Impreso.
Mesa Sanz, Juan Francisco. “Rethorum itinera: écfrasis.” Eikasia. Revista de filosofía. Año V, N° 32, mayo de 2010. http://www.revistadefilosofia.org
Quezada, Jaime. Bolaño antes de Bolaño. Diario de una residencia en México. Santiago de Chile: Catalonia, 2007. Impreso.
Ruisánchez Serra, José Ramón. “Fate o la inminencia.” Roberto Bolaño. Ruptura y violencia en la literatura finisecular. Ed. F. Ríos Baeza. Puebla, México: Ediciones Eón, BUAP, 2010. 385- 97. Impreso.
Sánchez, Diana “La crítica desmaterializadora sobre ‘La parte de los crímenes’ en la novela 2666 de Roberto Bolaño.” Memorias del I Congreso Internacional de Literatura Hispanoamericana Contemporánea: Roberto Bolaño. CD-ROM. Facultad de Filosofía y Letras. Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, Puebla, México, 2012.
Solotorevsky, Myrna. “Amuleto de Roberto Bolaño: expansión de un hipotexto.” Roberto Bolaño. Ruptura y violencia en la literatura finisecular. Ed. F. Ríos Baeza. Puebla, México: Ediciones Eón, BUAP, 2010. 175-200. Impreso.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista de humanidades (Santiago. En línea)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
-
NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
- You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation.
- No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.