A woman up in arms

the feminine conscience in Claudia Hernández’ novel Roza, tumba, quema

Authors

Keywords:

El Salvador, guerrilla, woman, postwar novel

Abstract

This article explores the novel Roza, tumba, quema (2018) by the Salvadoran writer Claudia Hernández. The work tells the story of a mother and her five daughters during El Salvador’s war and post-war period. The article studies the relationships between free indirect discourse and the formation of the conscience of a former combatant and mother of family, how she sees herself and the world. I argue that in this Hernández’s text, fiction enables a historical imaginary of the guerrilla subject, which is different from the one that had been presented to us in the testimonial genre.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Sebastián Reyes, Universidad de Santiago Chile [https://ror.org/02ma57s91]

    Faculty of Humanities.

    Department of Linguistics and Literature.

References

Cortez, Beatriz. “Estética del cinismo: la ficción centroamericana de posguerra”. Scribd, 2000, www.scribd.com.

_. Estética del cinismo. Pasión y el desencanto en la literatura centroamericana de posguerra. Guatemala: F&G Editores, 2010.

Craft, J. Linda. “Viajes fantásticos: cuentos de (in)migración e imaginación de Claudia Hernández”. Revista Iberoamericana, vol. 79, n.º 242, 2013, pp. 181-94.

Hernández, Claudia. “Manuel de un hijo muerto”. De fronteras. Guatemala: Piedra Santa, 2007.

Gairaud, Hilda. "Sistemas de exclusión y violencia en los relatos de los salvadoreños Manlio Argueta y Claudia Hernández". Filología y Lingüística, vol. 36, N.° 1, 2010, pp. 77-104.

Larsen, Susan S. “Toward (a queerer and) more (feminist) narratology”. Narrative Theory Unbound: Queer and Feminist Interventions. Editado por Robyn Warhol y Susan S. Lanser. Columbus: Ohio State University Press, 2015.

Leiby, Michele. “The Promise and Peril of Primary Documents: Documenting Wartime Sexual Violence in El Salvador and Peru”, 2012, www.micheleleiby. com.

Luciak, Ilja. “Gender equality in the Salvadoran transition”. Latin American Perspectives, vol. 26, n.º 2, 1999, pp. 43-67.

Mackenbach, Werner. “Después de los pos-ismos: ¿desde qué categorías pensamos las literaturas centroamericanas contemporáneas?”, Istmo, n.º 8, 2004, www. istmo.denison.edu.

McHale Brian. “Speech Representation”. The Living Handbook of Narratology. Editado por Peter Hühn y otros. Hamburgo: Hamburg University.

McKeon, Michael. Theory of the Novel: a Historical Approach. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 2000.

Menjívar, Rafael. “Claudia Hernández o la renovación del cuento”. La mancha en la pared, n.º 10, 2007.

Merriam-Webster Dictionary. www.merriam-webster.com

Ortiz, Alexandra. "Claudia Hernández - por una poética de la prosa en tiempos modernos". LEJANA: Revista Crítica de Narrativa Breve, n° 6, 2013, pp. 1-10.

_. “Guerra y escritura en Roza tumba quema (2017) de Claudia Hernández”. Revista Letral, n.º 22, 2019, pp. 110-28.

Padilla, Yajaira. Changing Women, Changing Nation: Female Agency, Nationhood, and Identity in Trans-Salvadoran Narratives. Nueva York: State University of New York Press, 2012.

Palazón Sáez, Gema. “Çonfiguraciones de la nación y lecturas del cuerpo femenino en Nicaragua”. Encarnac(c)iones. Teoría(s) de los cuerpos. Editado por Meri Torras y Noemí Acedo. Barcelona: UOC, 2008, pp. 223-34.

Palmer, Alan. Fictional Minds. Lincoln: University of Nebraska Press, 2004.

Palumbo Gene y Elizabeth Malkin. “Nayib Bukele, an Outsider Candidate, Claims Victory in El Salvador Election”. New York Times, 3 de feb. de 2019, www. nytimes.com.

Pezzè, Andrea. “El desastre en la literatura centroamericana contemporánea”. Revista Crítica de Ciências Sociais, n.º 110, 2016, pp.3-18.

RAE. Diccionario de la lengua española, www.dle.rae.es. Riviere Joan. “Womanliness As Masquerade”. International Journal Of Psychoanalysis, vol. 10, 1929, pp. 303-13.

Rodríguez Corrales, Carla. “Cuerpos desgarrados: Textualidades desgarradoras. Una aproximación a la escritura de Claudia Hernández.” Filología y Lingüística, vol. 39, n.º 1, 2013, pp. 117-30.

Rodríguez, Ileana. “Montañas con aroma de mujer: reflexiones postinsurgentes sobre el feminismo revolucionario”. Narrativa femenina en América Latina: Prácticas y perspectivas teóricas. Editado por Sara Castro-Klarén. Madrid: Iberoamericana, 2003.

Rojas González, José Pablo. “‘Hechos de un buen ciudadano’, de Claudia Hernández: la naturalización de ‘lo fantástico’”. Káñina, vol. 38, n..º 1, 2014, pp. 43-55.

Sloterdijk, Peter. Crítica de la razón cínica. Madrid: Siruela, 2003.

Villalobos-Ruminot, Sergio. “Literatura y destrucción: aproximación a la narrativa centroamericana actual”. Revista Iberoamericana, vol. 79, n.º 242, 2013, pp. 131-148.

Viterna, Jocelyn. Women in War. Nueva York: Oxford University Press, 2013.

Wershler, Darren. “Conceptual Writing”. The Johns Hopkins Guide to Digital Media. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 2014.

Published

2021-01-07 — Updated on 2022-01-25

Versions

Similar Articles

1-10 of 366

You may also start an advanced similarity search for this article.