The Video Art Self-portrait
Keywords:
video art, Latin American video art, self-portrait, aesthetics of narcissismAbstract
As an artistic discipline, video art is grounded on a poor theoretical production. Its recent appearance in the sphere of the art is a forceful reason to explain this situation. Nevertheless, another reason of weight is the particular circumstances in which it came into existence. In this study we will discuss the contemporary video art creation and explore some key aesthetics concepts of self-portraits in video art.
Downloads
References
Aburto, Paz. “Proyecto Palestina”. Claudia Aravena Abughosh. 28 ene.2010. «http://claudiaaravenaabughosh.com».
Agúndez García, José Antonio. “El ojo del elefante”. Primera generación. Arte e imagen en movimiento [1963-1986]. Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2006.
Arlandis, David y Javier Marroquí. “Introducción”. Catálogo Habitada, de Gabriela Golder. Valencia: La LLLLotgeta, 2010.
Baigorri, Laura, coord. Video en Latinoamérica. Una historia crítica. Madrid: Brumaria, 2008.
Baigorri, Laura. Vídeo, Primera Etapa. El Vídeo en el contexto social y artístico de los años 60/7. Madrid: Brumaria, 2004.
Barthes, Roland. Roland Barthes por Roland Barthes. Barcelona: Paidós, 2004.
Bellour, Raymond. L`Entre-images: Photo, Cinéma, Vidéo. París: La Différence, 1990.
Bergala, Alain. “Si yo me fuera contado”. Cineastas frente al espejo. Madrid: T & B Editores, 2008.
Cuevas Álvarez, Efrén. “Del cine doméstico al autobiográfico: caminos de ida y vuelta”. Cineastas frente al espejo. Madrid: T & B Editores, 2008.
Debord, Guy. La sociedad del espectáculo. Madrid: Pre-textos, 2002.
Del Río, Víctor. La fotografía objeto. La superación de la estética del documento. Universidad de Salamanca, 2009.
Foster, Hal. Arte desde 1900. Modernidad. Antimodernidad. Posmodernidad. Madrid: Akal, 2006.
Jay, Paul. El ser y el texto. La autobiografía, del Romanticismo a la Posmodernidad. Madrid: Megazul, 1993.
Krauss, Rosalind. “Videoarte: la estética del narcisismo”. Primera generación. Arte e imagen en movimiento [1963-1986]. Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2006.
Lejeune, Philippe. “Cine y autobiografía, problemas de vocabulario”. Cineastas frente al espejo. Madrid: T & B Editores, 2008.
Lejeune, Philippe. Le pacte autobiographique. París: Seuil, 1975.
Martín Gutiérrez, Gregorio. “Entre el reflejo y la sombra. Estrategias del yo en el cine”. Cineastas frente al espejo. Madrid: T & B Editores, 2008.
Moscoso, Manuela. “Entrevista a Gabriela Golder”. Catálogo de Tragicomedia. Cádiz: Caja Sol Obra Social, 2008.
Olhagaray, Néstor. “Breve reseña de la historia del videoarte en Chile”. Video en Latinoamérica. Una historia crítica. Madrid: Brumaria, 2008.
Olivares, Rosa. “Editorial. Todo sobre mí mismo”. Exit Book 11 (2009). Ortega, María Luisa. “Las modulaciones del yo en el documental contemporáneo”. Cineastas frente al espejo. Madrid: T & B Editores, 2008.
Quílez, Laia. “Sutiles pretéritos. (Post)memoria y (auto)biografía(s) en el cine documental contemporáneo”. Cineastas frente al espejo. Madrid: T & B Editores, 2008.
Robecchi, Martha. “You`re innocent when you dream”. Flash Art. Milán 236 (2004).
Rorimer, Anne. New Art in the 60s and 70s: Redefining Reality. New York: Thames & Hudson, 2001.
Rosset, Clément. Lo real y su doble. Ensayo sobre la ilusión. Barcelona: Tusquets, 1993.
Sibilia, Paula. La intimidad como espectáculo. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2008.
Villacorta, Jorge y José Carlos Mariátegui. Videografías invisibles, una selección de videoarte latinoamericano 2000-2005. Valladolid: Museo Patio Herreriano, 2005.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista de humanidades (Santiago. En línea)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
-
NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
- You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation.
- No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.