Profane Rites. Contemporary Argentine Literature

Authors

  • Luis Valenzuela Universidad Andrés Bello
  • Benjamín Escobar Universidad Andrés Bello

Keywords:

Spectacle, Popular religiosity, Argentine Narrative, Profane Rite

Abstract

This article proposes an interpretation around certain modes of representation of the popular religious rite in two argentinian novels: La Virgen Cabeza by Gabriela Cabezón Cámara, Santería by Leonardo Oyola and in the chronicle: Cuando me muera quiero que me toquen cumbia by Cristián Alarcón. The profane rite is interpreted as a contraspectacular way that implies the crossing, unfolding and overflowing of bodies, language, marginality and images.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Luis Valenzuela, Universidad Andrés Bello

    Facultad de Educación y Ciencias Sociales

  • Benjamín Escobar, Universidad Andrés Bello

    Facultad de Educación y Ciencias Sociales

References

Aguilar, Gonzalo. “Imágenes de la villa miseria en el cine argentino: un elefante oculto tras el vidrio”. Más allá del pueblo: Imágenes, indicios y políticas del cine. México: FCE, 2015.

Aguilar, Gonzalo. Otros mundos. Un ensayo sobre el nuevo cine argentino. Buenos Aires: Santiago Arcos editor, 2010.

Aira, César. El juego de los mundos. Novela de ciencia ficción. Buenos Aires: Emecé, 2018.

Alarcón, Cristián. Cuando me muera quiero que me toquen cumbia. Vidas de pibes chorros. Buenos Aires: Editorial Norma, 2010.

Aldana, Natalia y María Aurelia Escalada. “En las orillas genéricas. Bolaño y Oyola”. Ponencia IV Congreso Internacional Cuestiones Críticas, 2015, www. http://www.celarg.org/trabajos/aldanaescaladacc2015.pdf.

Almada, Selva. El viento que arrasa. Madrid: Mardulce, 2015.

Bajtín, Mijail. La cultura popular en la Edad Media y en el Renacimiento. Madrid: Alianza, 2003.

Bataille, Georges. La literatura y el mal. Madrid: Taurus, 1977.

Bataille, Georges. Teoría de la religión. Ciudad: Taurus, 1973.

Benjamin, Walter. “La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica”. Estética de la imagen. Buenos Aires: La marca, 2015, pp. 23-81.

Cabezón Cámara, Gabriela. La Virgen Cabeza. Buenos Aires: Eterna Cadencia, 2009.

Castaño Zapata, Daniel y Natalia Clelia Suniga. “Fiesta y sacrificio: Explorando el problema de la transgresión en Georges Bataille”. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, vol. 59, n.º 222, 2014, pp. 235-56.

Castillo, Alejandra. “La virgen barroca y las prácticas artísticas en América Latina”. Imagen cuerpo. Adrogué: Ediciones La Cebra, 2015.

Comolli, Jean-Louis. Cine contra espectáculo seguido de técnica e ideología (1971-1972). Buenos Aires: Manantial, 2010.

Debord, Guy. La sociedad del espectáculo. Valencia: Pre-Textos, 2012.

Drucaroff, Elsa. Los prisioneros de la torre. Política, relatos y jóvenes en la postdictadura.Buenos Aires: Emecé, 2011.

Echeverría, Esteban. El matadero / La cautiva. Madrid: Cátedra, 2009.

Escobar, Benjamín. “La ilusión terrestre de la virgen Cabeza en la era de las condiciones de producción modernas”. Crítica.cl, 25 de mayo de 2017, www.critica.cl.

Fleming, Leonor. “Prólogo”. El matadero / La cautiva. Esteban Echeverría Madrid: Cátedra, 2009.

Flusser, Vilém. “Una facultad imaginativa”. Vilém Flusser y la cultura de la imagen.Traducido por y estudio de Breno Onetto. Valdivia: Ediciones UACH, 2016.

Franco, Jean. “El retorno de la religión”. Utopía(s) 1973-2003. Revisar el pasado, criticar el presente, imaginar el futuro. Editado por Nelly Richard. Santiago: Universidad Arcis, 2004.

García Canclini, Néstor. Culturas populares en el capitalismo. México D. F.: Grijalbo, 2002.

Gruzinski, Serge. La guerra de las imágenes. De Cristóbal Colón a Blade Runner (1942-2019). México: FCE, 2013.

Jostic, Sonia. “Cuando la ficción del margen no es una ficción al margen”. Gramma, vol. 23, n.º 49, 2012, pp. 277-81.

Jostic, Sonia. “Nuevamente, la ficción del margen no es una ficción al margen apuntes parauna versión recargada”. Gramma, vol. 25, n° 52, 2014, pp. 39-60.

Lojo, María Rosa. “El Matadero: la sangre derramada y la estética de la ‘mezcla’”. Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. 2010, www.cervantesvirtual.com.

Néspolo, Jimena. “Representaciones de la religiosidad popular en la novela argentina reciente”. Gramma, vol. 24, n.º 50, 2013, pp. 125-35.

Oyola, Leonardo. Santería. Buenos Aires: Negro Absoluto, 2008.

Sánchez, Ana María. Juegos de seducción y traición. Literatura y cultura de masas. Buenos Aires: Beatriz Viterbo, 2000.

Sarlo, Beatriz. Ficciones argentinas. 33 ensayos. Buenos Aires: Mardulce, 2012.

Sarlo, Beatriz. La ciudad vista. Mercancía y cultura urbana. Buenos Aires: Siglo XXI, 2009.

Sarlo, Beatriz. “Un populismo posmoderno”. Página 12, 5 de enero de 2007, www.pagina12.com.ar.

Santurain, Juan. “En la cabeza de la Víbora”. Santería, de Leonardo Oyola. Buenos Aires: Negro Absoluto, 2008.

Filmografía

Martel, Lucrecia. La ciénaga. 2001.

Rejtman, Martín. Copacabana. 2006.

Bellande, Enrique. Ciudad de María. 2001.

Published

2020-01-21

Similar Articles

1-10 of 104

You may also start an advanced similarity search for this article.