Chilean narco-literature: Matadero Franklin by Simón Soto
DOI:
https://doi.org/10.53382/issn.2452-445X.65Keywords:
Chilean Literature, Narco-literature, Masculinities, ViolenceAbstract
In this article I present the features that make it possible to categorize Simón Soto’s novel Matadero Franklin (2018) as narco-literature, while recognizing that these elements have a Chilean tinge. I am interested in going beyond the discussion regarding labels and reading Soto’s work as a novel that portrays the evolution of Chilean crime: from collective pacts of honor to the enterprising and individualistic criminal, as well as the change in the use of knives to firearms. The paper concludes that, although the novel presents several features of narco-literature, it differs from traditional narco-fiction by revealing the origin of drug trafficking in Chile, in which criminality stands out as an explanation and consequence of machismo.
Downloads
References
Almazán, Alejandro. El más buscado. Ciudad de México: Grijalbo, 2012.
Barragán, Antonio. Por el recorrido de la vida y la muerte: identidad y aprendizaje social en jóvenes sicarios en Sonora. Tesis de maestría, El Colegio de Sonora, México, 2015.
Bío-Bío. “Matadero Franklin de Simón Soto: Sangre humana y animal a raudales”, Bío-Bío, 23 de octubre de 2018, www.biobiochile.cl.
Bourdieu, Pierre. La dominación masculina. Barcelona: Anagrama, 2000.
Dammert, Lucía y Enrique Oviedo. “Santiago: Delitos y violencia urbana en una ciudad segregada”. Santiago en la globalización: ¿Una nueva ciudad? Editado por Carlos De Mattos y otros. Santiago: SUR y EURE, 2004.
Domínguez Ruvalcaba, Héctor. Nación criminal: narrativas del crimen organizado y el Estado mexicano. Ciudad de México: Ariel, 2015.
Espinosa, Patricia. “Matadero Franklin”. Las últimas noticias, 4 de enero de 2019, www.letras.mysite.com.
Fuentes, Felipe Oliver. Apuntes para una poética de la narcoliteratura. Guanajuato: Universidad de Guanajuato, 2013.
García, Javier. “Simón Soto: No hay que esperar nada de la literatura: ni dinero ni elogios”. La Tercera, 16 de dic de 2019, www.latercera.com.
García Reyes, Karina. “Por qué fracasa la guerra contra el narco”. Chicago Tribune, 9 de enero de 2020, www.chicagotribune.com.
González Camus, Ignacio. Los cien rostros de don Mario. Santiago: Planeta, 2002.
Henríquez, Tomás. “Matadero Franklin de Simón Soto: El narco es pop”. El desconcierto, 10 de octubre de 2019, www.eldesconcierto.cl.
Kaufman, Michael. “Las siete P’s de la violencia de los hombres” 1999, www.michaelkaufman.com.
Leiva, Juan Francisco y Andrea Silva. Representación de delincuentes con recursos económicos, sin capital simbólico, en contraste con la de criminales de cuello blanco: El “Cabro Carrera” y Manuel Losada. Tesis, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, 2006.
López López, Andrés. El señor de los cielos. Ciudad de México: Aguilar, 2013.
Núñez González, Marco. “Masculinidades en la narcocultura: el machismo, los buchones y los mangueras”. Conjeturas Sociológicas, n.º 14, año 5, 2017, pp. 109-126.
Núñez Noriega, Guillermo y Claudia Espinoza Cid. “El narcotráfico como dispositivo de poder sexo-genérico: crimen organizado, masculinidad y teoría queer”. Estudios de Género de El Colegio de México, n.º 3, vol. 5, 2017, pp. 90-128.
Oliva Vega, Carlos. “Narconovela Matadero Franklin es premiada por la Facultad de Letras”. Universidad Católica de Chile, 2 de febrero 2020, www.uc.cl.
Palaversich, Diana. “Narcoliteratura (¿De qué más podríamos hablar?)”. Tierra Adentro, n.º 167, 2010, pp. 54-63.
Pimentel, Luz Aurora. El relato en perspectiva. Ciudad de México: Siglo XXI, 1998.
Porras, José Libardo. Happy Birthday, Capo. Bogotá: Planeta, 2008.
Quercia, Boris. Santiago Quiñones, tira. Penguim Random House, 2010.
_. Perro muerto. Santiago: Penguim Random House, 2016.
_. La sangre no es agua. Santiago: Penguim Random House, 2019.
Salazar, Alonso. La parábola de Pablo. Bogotá: Penguin Random House, 2012.
Santos, Danilo; Ainhoa Vásquez e Ingrid Urgelles. “Lo narco como modelo cultural. Una apropiación transcontinental”. Mitologías Hoy, n.º 14, 2016, pp. 9-23.
Sinay, Sergio. La masculinidad tóxica. Buenos Aires: Ediciones B, 2006.
Soto, Simón. Cielo negro. Santiago: La calabaza del diablo, 2011.
_. La pesadilla del mundo. Santiago: Montacerdos Ediciones, 2015.
_. Matadero Franklin. Santiago: Planeta, 2018.
Sperberg, Jaime y Bárbara Happe. “Violencia y delincuencia en barrios pobres de Santiago de Chile y Río de Janeiro”. Nueva Sociedad, n.º 169, 2000.
Urgelles, Ingrid, Ainhoa Vásquez y Danilo Santos. “La narcoliteratura sí existe: tipología de un género narrativo”. Narcotransmisiones. Neoliberalismo e hiperconsumo en la era del #narcopop. Editado por Danilo Santos, Ainhoa Vásquez e Ingrid Urgelles. Chihuahua: El Colegio de Chihuahua, 2021, pp. 15-37.
Valencia, Sayak. Capitalismo gore. Barcelona: Melusina, 2010.
Waldmann, Peter. “El concepto del Estado anómico”. Transición democrática y anomia social en perspectiva. Compilado por Walter Bernecker. Ciudad de México: El Colegio de México, UNAM, 2004.
Zabalgoitia, Mauricio. “Comparatismo latinoamericano y literatura popular y de masas: del estereotipo a nuevas construcciones de identidad en el encuentro de unos con otros”. Castilla. Estudios de Literatura, n.º 1, 2010, pp. 420-32.
Downloads
Published
Versions
- 2022-07-13 (2)
- 2022-01-25 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista de humanidades (Santiago. En línea)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
-
NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
- You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation.
- No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.