Trash, Image, and Community: The Overflowing and Enclosed Future
DOI:
https://doi.org/10.53382/issn.2452-445X.935Keywords:
Trash, Community, Image, FutureAbstract
The article analyzes the cinematic representation of trash issues and their impact on the community, highlighting their origins in daily human activities, particularly consumption and inadequate waste management. These actions not only influence the present but also pose a threat to society's future. Examined through Rancière's concept of "imageneity," this portrayal illustrates the adverse effects of improper waste disposal, presenting a questionable image of humanity regarding this issue, while also providing a basis for critical reflection.
Downloads
References
Bauman, Zygmunt. Vidas desperdiciadas. La modernidad y sus parias. Barcelona: Paidós, 2013. Impreso.
Bennett, Jane. Vibrant Matter. A Political Ecology of Things. Durham y Londres: Duke University Press, 2010. Impreso.
Benjamin, Walter. Libro de los pasajes. Madrid: Akal, 2004. Impreso.
Berardi “Bifo”, Franco. Después del futuro. Desde el futurismo al cyberpunk. El agotamiento de la modernidad. Madrid: Enclave de libros, 2014.
______. La fábrica de la infelicidad. Nuevas formas de trabajo y movimiento global. Madrid: Traficantes de sueños, 2003.
______. Futurabilidad. La era de la impotencia y el horizonte de la posibilidad. Buenos Aires: Caja negra, 2019.
Chakrabarty, Dipesh. Clima y capital. La vida bajo el antropoceno. Santiago: Mímesis, 2021.
Dorfman, Daniela. «Restos globales: basureros y derecho a la ciudad en Brasil a propósito de Ilha das flores (Isla de las flores, Jorge Furtado, 1989) y Boca de lixo (Boca de basura, Eduardo Coutinho, 1992)». Mitologías hoy, [en línea], 2018, Vol. 17, pp. 225-43, https://raco.cat/index.php/mitologias/article/view/338510 [Consulta: 10-11-2021].
Fernández Mallo, Agustín. Teoría general de la basura. Cultura, apropiación, complejidad. Barcelona: Galaxia Gutemberg, 2018.
Harvey, David. Espacios de esperanza. Madrid: Akal, 2003.
Horne, Luz. “Del cine de la basura al cine-basura. La política de la imagen en los documentales de Eduardo Coutinho desde Jogo de Cena (2007) a Boca de Lixo (1992)”. Texto inédito, 2021.
Hölscher, Lucian. El descubrimiento del futuro. Madrid: Siglo XXI, 2014.
Koolhaas, Kem. Espacio basura Barcelona: Gustavo Gili, 2007.
Jameson, Fredric. Arqueologías del futuro. El deseo llamado utopía y otras aproximaciones de ciencia ficción. Madrid: Akal, 2009.
Martínez, Layla. Utopía no es utopía. Catálogo de mundos mejores.
Musset, Alain. El síndrome babilonia. Geoficciones del fin del mundo. Talca: Bifurcaciones, 2022.
Leroy, Jean-Bernard. Los desechos y su tratamiento. Santiago: Fondo de cultura económica, 1997.
Lyotard, Jean–François. La posmodernidad (explicada a los niños), Barcelona, Gedisa, 1999.
López-Labourdette, Adriana y Valeria Wagner. Eds. Sobras espectrales. Gestiones estético-políticas de los residuos. Barcelona: Red ediciones, 2022.
Rancière, Jacques. El destino de las imágenes. Buenos Aires: Prometeo, 2011.
Rancière, Jacques. El espectador emancipado. Buenos Aires: Manantial, 2010.
Steyerl, Hito.
Sztulwark, Diego. La ofensiva sensible. Neoliberalismo, populismo y el reverso de lo político. Buenos Aires: Caja Negra, 2019.
Tello, Andrés Maximiliano. Anarchivismo. Tecnologías políticas del archivo. Buenos Aires: La Cebra, 2018. Impreso.
—. “El anarchivismo en Walter Benjamin. Sobre la práctica del coleccionista y la filosofía materialista de la historia”. Aufklärung. Revista de Filosofia 3. 2 (2016): 55-68. Web. 26 oct. 2019.
Traverso, Enzo. Melancolía de izquierda. Marxismo, historia y memoria. Buenos Aires: FCE, 2018.
Tchernitchin, Andrei y Leonardo Gaete. “Componentes tóxicos provenientes de desechos, y consecuencias sobre la salud humana”. Desechos. Lo que no se ve de lo tecnológico como desafío. Eds. Lorena Zuchel, Gloria Baigorrotegui y María Teresa Santander. Valparaíso, Editorial Universidad Santa María: 2017
Valenzuela, Luis. Basurales. Literatura chilena y otras sobras. Santiago: Ediciones Lastarria y de Mora, 2024.
Žižek, Slavoj. El coraje de la desesperanza. Crónicas del año en que actuamos peligrosamente. Barcelona: Anagrama, 2018.
Filmografía
Anderson, Wes, director. La isla de los perros, 2018.
Chaskel, Pedro y Héctor Ríos, directores. “Venceremos”. Cine experimental de la Universidad de Chile. Santiago, 1970.
Coutinho, Eduardo, director. Boca de Lixo. Brasil, 1993.
Cuarón, Alfonso, director. Children of Men. Reino Unido, 2006.
Leeson, Craig, director. A Plastic Ocean.
Marker, Chris, John Chapman y Frank Simeone, directores. Junktopia. Francia, 1981.
Stanton, Andrew, director. Wall-e. Estados Unidos, 2008.
Varda, Agnes, directora. Los espigadores y la espigadora. Francia. 2000.
Walker, Lucy, directora. Waste Land. Inglaterra. 2009.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista de humanidades (Santiago. En línea)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
-
NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
- You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation.
- No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.