Abstract
Potential visual nucleus of Ricardo Piglia’s The Absent City (1992) is ostensible on the homonym graphic expansion from Luis Scafati and Pablo de Santis (2000). There is a complex intermedial transposition on this, which overcome the simple action of draw narrative facts (Baetens), when is presented as an aesthetic proposal of imagetext (Mitchell). As well, this manifests a particular experience around the forms that, on a material level, rectifies the iconic character from their own referent. On a reflexive level, both objects problematize the symbiotic implication of the dialectic between mental-image and object-image (Stiegler); also, the “absence” reinforces the mutability and virtuality which are described by its fragmentary images, and whose correlated with is represented in the “Macedonio’s Machine”.
References
Baetens, Jan. “Novelas gráficas: ¿literatura sin texto?”. La novela gráfica. Poéticas y modelos narrativos. Comp. José Manuel Trabado Cabado. Madrid: Editorial Arco Libros, 2013. 161-187.
Barrero, Manuel. “Perversión genérica de una etiqueta editorial”. Academia.edu.19 oct. 2017. https://www.academia.edu/3600773/La_novela_gr%C3%A1fica._Perversi%C3%B3n_gen%C3%A9rica_de_una_etiqueta_editorial>.
Bioy Casares, Adolfo. La invención de Morel. ePub. Web. 17 feb. 2017. <http://descargarepub.org/la-invencion-de-morel-adolfo-bioy-casares/>.
Bolter, J. y Grusin, R. Remediation. Understanding New Media. Cambridge: MIT Press, 1999.
Brown, Andrew. “Cyborgs, Post-Punk, and the Neobaroque: Ricardo Piglia’s La ciudad ausente”. Comparative Literature. 2009: 316-326. Web. 17 feb. 2017. <http://complit.dukejournals.org/content/61/3/316.abstract>.
Campbell, Eddie. “El manifiesto de la novela gráfica”. 11 may. 2016. Scribd. 19 oct. 2017. <https://es.scribd.com/document/312196812/El-Manifiesto-de-La-Novela-Grafica-Eddie-Campbell>.
Cervera Salinas, Vicente. “Eterna y los cristales dantescos”. El síndrome de Beatriz en la literatura hispanoamericana. Madrid: Iberoamericana, 2006. 343-370.
De Santis, P. y Scafati, L. La ciudad ausente. Madrid: Libros del Zorro Rojo, 2008.
Fernández, Macedonio. Museo de la novela eterna. Madrid: ALLCA XX, 1996.
Fernández, Macedonio. “El zapallo que se hizo cosmos”. 01 mar. 2006. Los cuentos. 19 oct. 2017. <http://www.loscuentos.net/forum/5/5511/>.
Guiú, Andrea. “Macedonio, un precursor del ‘zapping’ en pantalla”. 07 sept. 2009. Fotografías de Andrés Di Tella. Blogspot. 19 oct. 2017. <http://fotografiasdeandresditella.blogspot.cl/2009/09/macedonio-un-precursor-del-zappingen.html>.
Hoffman, E. T. A. “El hombre de arena”. Ciudad Seva. Biblioteca Digital Ciudad Seva. 19 oct.2017. <http://ciudadseva.com/texto/el-hombre-de-arena/>.
Invasión. Dir. Hugo Santiago. Proartel S.A., 1969. Fílmico.
Lorca, Javier. Historia de la ciencia ficción y sus relaciones con las máquinas (de las naves espaciales a los cyborgs). Buenos Aires: Capital Intelectual, 2010.
Macedonio Fernández. Dir. Andrés Di Tella. Secretaría de Cultura de la Nación Argentina, 1995. Fílmico.
McLuhan, Marshall. Comprender los medios de comunicación: las extensiones del ser humano Trad. Patrick Ducher. Barcelona: Paidós, 1996.
Metrópolis. Dir. Fritz Lang. Universum Film AG, 1927. Fílmico.
Mitchell, W. J. T. Teoría de la imagen: ensayos sobre representación verbal y visual. Trad. Yaiza Hernández Velázquez. Madrid: Akal, 2009.
Piglia, Ricardo. La ciudad ausente. Buenos Aires: Seix Barral, 1997.
Piglia, Ricardo. “Poéticas de la novela en América Latina. Macedonio Fernández”. La novela argentina: experiencia y tradición. Comp. Mónica Bueno. Buenos Aires: Corregidor, 2012. 7-14.
Poe, Edgar Allan. “William Wilson”. Ciudad Seva. Biblioteca Digital Ciudad Seva. Web. 17 feb. 2017. <http://www.ciudadseva.com/textos/cuentos/ing/poe/william.htm>.
Quiroga, Horacio. “El retrato”. Ciudad Seva. Biblioteca Digital Ciudad Seva. Web. 13 feb. 2017. <http://www.ciudadseva.com/textos/cuentos/esp/quiroga/elretrato.htm>.
Scolari, Carlos. Narrativas transmediales. Cuando los medios cuentan. Barcelona: Deusto, 2013.
Stiegler, Bernard. “La imagen discreta”. Trad. M. Horacio Pons. Ecografías de la televisión: entrevista filmadas. Buenos Aires: EUDEBA, 1998. 177-200.
Trabado Cabado, José Manuel. “La novela gráfica en el laberinto de los formatos del cómic”. La novela gráfica. Poéticas y modelos narrativos. Madrid: Editorial Arco Libros, 2013. 11-61.
Villiers De L Isle, Adam. La Eva futura. Santiago de Chile: Zig-Zag, 1944.
Youngblood, Gene. Cine expandido. Trad. María Ester Torrado. Argentina: Editorial de la Universidad Nacional Tres de Febrero (EDUNTREF), 2012.
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2022 Revista de humanidades (Santiago. En línea)