The childhood at the threshold of modernity : three infant figures in cosme San Martin paintings
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Painting
Infancy
Education
Civilization
Barbarism Pintura
infancia
instrucción
civilización
barbarie

How to Cite

Muñoz, M. E. “The Childhood at the Threshold of Modernity : Three Infant Figures in Cosme San Martin Paintings”. Revista De Humanidades (Santiago. En línea), no. 35, June 2017, pp. 293-15, https://revistahumanidades.unab.cl/index.php/revista-de-humanidades/article/view/174.

Abstract

The following article proposes to analyze the representation of childhood in the work of Chilean painter Cosme San Martin. San Martin’s paintings were made in the time when Chilean society was facing the changes associated with the arriving of
modernity and are related to the tension between civilization and barbarianism. From the conception of the child figure as a metaphor of the young republic, it can be observed how the artist suggests the modernization of our society and how that is linked to the importance of education on the goal of becoming a refined country, a path to follow in order to go from barbarism to civilization.

PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Delgado, Buenaventura. Historia de la Infancia. Barcelona: Ariel, 1998.

De la Maza, Josefina. De obras maestras y mamarrachos. Santiago: Metales pesados, 2014.

Galaz, Gaspar y Milan Ivelic. Historia de la pintura en Chile. Santiago: Universidad de Chile, 1981.

Habermas, Jürgen. “La modernidad, un proyecto incompleto”. La posmodernidad. H. Foster ed. (2008) Barcelona: Kairós, 1981.

Kant, Inmmnuel. Qué es la Ilustración y otros escritos de ética, política y filosofía de la historia. Roberto Rodriguez Aramayo ed. Madrid: Alianza editorial, 2013.

Lastarria, José Victorino. Recuerdos Literarios. Santiago: Lom, 2001.

Muñoz, María Elena. Atisbos de una experiencia: pintura chilena en el umbral de la modernidad 1880-1930. Santiago: Metales Pesados, 2014.

Pérez de Arce, Rodrigo. 1993. La montaña mágica: el cerro Santa Lucía y la ciudad de Santiago. Santiago: Ediciones ARQ Pontificia Universidad Católica de Chile, 1993.

Pinto, Julio y Gabriel Salazar. Historia Contemporánea de Chile. Vol V: Niñez y juventud (Construcción cultural de actores emergentes). Santiago: LOM, 2002.

Rojas Flores, Jorge. 2010. Historia de la Infancia en el Chile Republicano 1810-2010. Santiago: Ocho Libros, 2010.

Romera, Antonio. Historia de la pintura chilena. Santiago: Andrés Bello, 1951.

Romero, José Luis. Latinoamérica: las ciudades y las ideas. Buenos Aires: Siglo XXI, 2001.

Santiago, Rosa. “Griegos y bárbaros: arqueología de una alteridad”. Revista Faventia 20 (1998): 33-45.

Sarmiento, Domingo Faustino. Civilización i Barbarie: vida de Juan Facundo Quiroga i aspecto físico i costumbres i habitos de la República Argentina. Santiago: Imprenta del Progreso, 1845.

Serrano, Ponce de León, Rengifo. Historia de la Educación en Chile 1810-2010. Santiago: Aguilar Chilena de ediciones, 2013.

Serrano, Sol. Universidad y Nación en el siglo XIX. Santiago: Editorial Universitaria, 1994.

Subercaseaux, Bernardo. “¿Dónde estuvimos, dónde estamos y hacia dónde vamos con el libro y la lectura?” Revista Anales de la Universidad de Chile 6. (2014): 39-55.

Subercaseaux, Bernardo. La historia del libro en Chile (alma y cuerpo). Santiago: LOM, 2000.

Vicuña Mackenna, Benjamín. La transformación de Santiago. Santiago: Imprenta de la Librería de El Mercurio, 1872.

Vicuña Mackenna, Benjamín. Historia crítica y social de la ciudad de Santiago. Santiago: Editorial Nascimiento, 1924.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Revista de humanidades (Santiago. En línea)

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...