Images in the Text. Contributions of Colombian Literary Criticism to the Theory of Ekphrasis
Keywords:
Ekphrasis, Colombian Literature, Literary Criticism, Visual ArtAbstract
This paper examines the connection between art and literature in Colombian literary criticism. First of all, it looks over the problem from a theoretical perspective. Secondly, it focuses on the way this topic has been addressed by international literary criticism. Finally, it introduces the particular case of literary criticism in Colombia. The conclusion shows some trends and implications of critical exercise in interpreting ekphrastic texts.
Downloads
References
Agudelo, Pedro. Cuadros de ficción. La figura de la ecfrasis en tres cuentos de Pedro Gómez Valderrama. Medellín: Universidad Eafit, 2011. Impreso.
Agudelo, Pedro. Lector víctima de textos. Lectura literaria y ficción. Bogotá: Editorial Planeta Colombiana, 2012. Impreso.
Agudelo, Pedro. “Los ojos de la palabra. La construcción del concepto de ecfrasis, de la retórica antigua a la crítica literaria.” Lingüística y Literatura 60 (2011): 75-92. Impreso.
Albero, Danilo. La ecfrasis como mímesis. Instituto de Altos Estudios sociales (IDAES): Universidad Nacional de San Martín, 2007. Impreso.
Bou, Enric. Pintura en el aire: arte y literatura en la modernidad. Valencia (Venezuela): Pre-Textos, 2001. Impreso.
Díaz-Morales, Magda. “La ecfrasis literaria en Un día en la vida de Julia, de Juan García Ponce.” Narrativas. Revista de narrativa contemporánea en castellano1 (2006): 3-28. Impreso.
Eskelinen, Helena. “L’ecfrasis nel Piacere di Gabriele D’Annunzio.” 2006. University of Helsinki, Helsinki Faculty of Arts, Department of Romance Languages, Italian Philology. Tesis de maestría. Web.Oct. 2009. <http://ethesis.helsinki.fi/julkaisut/hum/romaa/pg/eskelinen/>
Freijeiro, Antonio Blanco. “El escudo de Aquiles.” Historia 16 121 (1986): 153-60. Web. Oct. 2008.
<http://descargas.cervantesvirtual.com/servlet/SirveObras/03696130980381839649079/026230.pdf?incr=1>
García-Posada, Miguel. El vicio crítico. Madrid: Espasa, 2001. Impreso.
Giraldo Quintero, Efrén. “La crítica de la crítica y la movilidad de sus funciones.” Co-herencia: revista de humanidades 02.02 (2005): 73-87. Impreso.
Giraldo, Efrén, ed. Literatura y arte. Estética de la imagen y la palabra. Medellín: Comfama, 2007. Impreso.
Giraldo, Efrén. “Elogio de la madrastra de Mario Vargas Llosa, obra de arte total, límites y vecindades.” Co-herencia: revista de humanidades 08.15 (2011): 239- 68. Impreso.
Gómez Valderrama, Pedro. Cuentos completos. Buenos Aires: Alfaguara, 1996. Impreso.
González, Óscar. “Palabra e imagen: expresiones de la vanguardia literaria y pictórica.” Literatura y arte. Estética de la imagen y la apalabra. Ed. Efrén Giraldo. Medellín: Comfama, 2007. 87-109. Impreso.
Lozano-Renieblas, Isabel. “La ecfrasis de los ejércitos o los límites de la enárgeia.” Monteagvdo 3.10 (2005): 29-38. Impreso.
Marchán Fiz, Simón. “La estética del siglo XX y la metáfora del lenguaje.” La estética en la cultura moderna. Madrid: Alianza Editorial, 1987. 225-48. Impreso.
Martínez Fernández, José. “La poesía del cuadro ausente. Poesía y pintura en Antonio Colinas.” Revista Signa17 (2008): 225-48. Web.15 Ag. 2009. <http://www.cervantesvirtual.com/hemeroteca/signa/>
Mitchell, W. J. T. “Ekphrasis and the Other.” The Medusa of Leonardo da Vinci. 5 En. 1998. Web. 20 Jun. 2012.
Molina, Juan José. Escribir sobre lo pintado. El registro pictórico en textos de la narrativa latinoamericana moderna. Valencia: Universidad de Valencia, 2010. Impreso.
Montoya, Jairo. Explosiones lingüísticas, expansiones estéticas. Medellín: Centro de publicacionesUniversidad Nacional de Colombia, 2008. Impreso.
Montoya Juárez, Jesús. “Notas para un realismo del simulacro: ecfrasis de la fotografía digital en la narrativa de César Aira.” Alma América. Ed. Cevera Salinas, Vicente y María Adusar Fernández. Murcia: Universidad de Murcia, 2008. 83-100. Impreso.
Montoya, Pablo. Trazos. Medellín: Universidad de Antioquia, 2007. Impreso.
Nana Tadou, Guy Merlin. “Antonio Colinas o la escritura como aventura circular: poesía y transtextualidad desde su trilogía final (1992-2002).” Doctorado en literatura española e hispanoamericana. Vanguardia y Postvanguardia en España
e Hispanoamérica. Salamanca: Universidad De Salamanca, 2008. Impreso.
Pimentel, Luz Aurora. El espacio en la ficción. México: Siglo XX, 2001. Impreso.
Pineda, Victoria. “La invención de la ecfrasis.” 2000. Web. Feb. 2008. www.fylunex.com/foro/publicaciones/hcarmen/hcarmen3.pdf>
Pineda-Botero, Álvaro. El reto de la crítica. Teoría y canon literario. Bogotá: Planeta colombiana editorial, 1995. Impreso.
Posada, Gloria. “Encrucijadas.” Literatura y arte. Estética de la imagen y la apalabra. Ed. Efrén Giraldo. Medellín: Comfama, 2007. 11-117. Impreso.
Redondo Sánchez, Carlos. “La ecfrasis pictórica en la poesía de Irene Sánchez Carrón.” Extravío, revista digital de literatura comparada 3 (2008): 87-103. Web. Sep. 2009.<http://www.uv.es./extravío>
Ruiz Gómez, Darío. “Estética de la modernidad.” Literatura y arte. Estética de la imagen y la palabra. Ed. Efrén Giraldo. Medellín: Comfama, 2007. 75-86. Impreso.
Todorov, Tzvetan. Crítica de la crítica. Trad. José Sánchez Lecuna. Barcelona: Editorial Paidós, 1984. Impreso.
Valdivia Baselli,Alberto. “Ekphrasis como traducción visual y correspondencias literarias en el lenguaje pictórico desde ‘Museo interior’ de José Watanabe.” Agulha -Revista de Cultura. 2009. Web. Ag. 2009. <http://www.revista.agulha.nom.br/>
Villegas, Darío. “La palabra y el cuadro.” Literatura y arte. Estética de la imagen y la apalabra. Ed. Efrén Giraldo. Medellín: Comfama, 2007. 29-48. Impreso.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista de humanidades (Santiago. En línea)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
-
NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
- You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation.
- No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.