Experimentation in Barranquilla group literature before Macondo

Authors

  • Lina María Barrero Bernal Universidad de Talca

Keywords:

Baranquilla Group, Caribbean, Intermediality, Experimentation, Surrealism

Abstract

This article aims to read Álvaro Cepeda Samudio and Gabriel García Márquez literature form an intermedial perspective. It reviews their experimental period as young journalists at the port town of Barranquilla, Colombia during the 50’s. They came part of a bohemian group of artists who looked forward to challenge traditional literature and seek new aesthetic possibilities. Their unconventional style defined by the relation between media dialogues-journalism, cultural gathering and cinema became a decisive step to the contemporary Colombian literature.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Lina María Barrero Bernal, Universidad de Talca

    Instituto de Estudios Humanísticos

References

Bolter Jay, David y Grusin, Richard. Remediation. Massachusetts: The MIT press, 1999.

Cepeda Samudio, Álvaro. Todos estábamos a la espera. Bogotá: Punto de Lectura, 2009.

Cepeda Samudio, Álvaro, Enrique Grau Araújo, Luis Vicens, y Gabriel García Márquez. La langosta azul (1954). 13/12/2016. <https://www.youtube.com/watch?v=lYfGQ-jw-TI>.

Cobo Borda, Juan Gustavo, “La lectura plural de Gabiel García Márquez”. Poliantea 10 (2005): 325-331.

Comolli, Jean–Louis. Cine contra espectáculo, Buenos Aires: Manantial, 2009.

Gil Montoya, Rigoberto. “Álvaro Cepeda Samudio: Nuevos visos en la cuentística colombiana”. Revista de Ciencias Humanas 29 (2001): 55-65.

Gilard, Jacques. “El Grupo de Barranquilla”. 1984. Pittsburgh: Revista Iberoamericana. 15/07/2016. <http://revistaiberoamericana.pitt.edu/ojs/index.php/Iberoamericana/article/download/3978/4146>.

Gilard, Jacques. “El Grupo de Barranquilla y la renovación del cuento colombiano”. Lectura crítica de la literatura americana: Actualidades fundacionales. Ed. Saul Sosnowski. Caracas: Ayacucho, 1996.

García Márquez, Gabriel. La hojarasca. Barcelona: Plaza & Janés, 1974.

Fiorillo, Heriberto. La Cueva. Crónica sobre el Grupo de Barranquilla. Barranquilla: Editorial Heriberto Fiorillo, 2002.

Marieniello, Silvestra. “Cambiar la tabla de operación. El medium intermedial”. Acta Poética 30-2 (2009): 59-85.

Martínez Pardo, Hernando. Historia del cine colombiano. Bogotá: Editora Guadalupe, 1978.

Pasolini, Pier Paolo. “Gabriel García Márquez: un escritor indigno”. 1973. Amsterdam Sur. 3/11/2016. <https://milinviernos.com/2014/04/20/la-indignidadde-garcia-marquez-segun-pier-paolo-pasolini/>.

Rajewski, Irina. Intermediality, Intertextuality, and Remediation: A Literary Perspective on Intermediality. 10/05/2016. <http://cri.histart.umontreal.ca/cri/fr/intermedialites/p6/pdfs/p6_rajewsky_text.pdf>.

Rama, Ángel. García Márquez: La violencia americana. 29 oct 2017. Marcha. 27/10/2016. <http://www.literatura.us/garciamarquez/angelrama.html>.

Romero, Antonio. El cine en el Caribe colombiano. <https://elcallejondelaluz.files.wordpress.com/2011/03/el-cine-en-el-caribe-colombiano.pdf>.

Suárez, Juana. Cinembargo Colombia. Cali: Editorial Universidad del Valle, 2009.

Téllez, Hernando. “La hojarasca”. El Espectador. [Bogotá, Colombia] 12 Jun 1955: 3.

Published

2018-05-22

Similar Articles

1-10 of 453

You may also start an advanced similarity search for this article.