The Photographic Sign
Photography’s semantic relation to reality
Keywords:
sign, index, symbol, document, photography, artAbstract
Photography’s primary function, unlike that of other visual arts, is to record events, due to the close physical bond that exists between photographer and subject. Nevertheless, photography can also create narratives which distance it from its referential function and move it towards more symbolic realms. Given its ability to act simultaneously as icon, index and symbol, photography has been used in a variety of ways, keeping the debate about the relationship between signifier and signified very much alive. What follows is a reflection on the photographic sign and its relationship with the referent, depending on the image’s function.
Downloads
References
Barthes, Roland. La cámara lúcida. (Nota sobre la fotografía). Barcelona: Paidós, 1989.
Barthes, Roland.. Lo obvio y lo obtuso. Imágenes, gestos y voces. Barcelona: Paidós, 1986.
Bartolomé, Castor M.M. “De la alienación imitativa a la potencia mimética. Platón y Adorno, Aristóteles y Benjamin”. Revista Universitas Philosophica, n.º 35, 2018, pp. 145-73.
Baudelaire, Charles. Écrits sur l’art. Tomo II. París: Gallimard y Librairie Générale française, 1971.
Benjamin, Walter. Sobre la fotografía. Valencia: Pre-Textos, 2008.
Benjamin, Walter. “La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica”. Discursos interrumpidos I. Buenos Aires: Taurus, 1989, pp. 17-57
Berger, John. Otra manera de contar. Murcia: Mestizo, 1997.
Bourdieu, Pierre. Un arte medio. Ensayo sobre los usos sociales de la fotografía. Barcelona: Gustavo Gili, 2003.
Coronado e Hijón, Diego. “Arte, fotografía e ideología. El falso legado pictorialista”, Euskal Herriko Unibersitatea, 2001, www.ehu.eus/ojs/index.php/Zer/article/view/6112
Didi-Huberman, Georges. “El punto de vista anacrónico”. Revista de Occidente, n.º 213, 1999, pp. 25-39.
Didi-Huberman, Georges. La ressemblance par contact. Archéologie, anachronisme et modernité de l’empreinte. París: Les éditions de Minuit, 2008.
Dubois, Pierre. El acto fotográfico. De la representación a la percepción. Barcelona: Paidós, 1986.
Eco, Umberto. La estructura ausente. Introducción a la semiótica. Barcelona: Lumen, 1981.
Flusser, Vilém. Hacia una filosofía de la fotografía. México: Trillas 1990.
Fontcuberta, Joan. El beso de Judas. Fotografía y verdad. Barcelona: Gustavo Gili, 1997.
Foster, Hal. El retorno de lo real. La vanguardia a finales de siglo. Madrid: Akal, 2001.
Freund, Gisèle. La fotografía como documento social. Barcelona: Gustavo Gili, 1993.
Jauvert, Alain. Le commisariat aux archives. Les photos qui falsifient l’histoire. París: Bernard Barrault, 1986.
Krauss, Rosalind. Lo fotográfico. Por una teoría de los desplazamientos. Barcelona: Gustavo Gili, 2002.
Pardo, José Luis. Estructuralismo y ciencias humanas. Madrid: Akal, 2001.
Paglen, Trevor. “Imágenes invisibles”. La Fuga.cl, 2016www.lafuga.cl/imagenesinvisibles/944
Ricoeur, Paul. Tiempo de narración III. El tiempo narrado. Madrid, México DF, Buenos Aires: Siglo XXI, 2009.
Ricoeur, Paul. Teoría de la interpretación. Discurso y excedente de sentido. Madrid-Ciudad de México-Buenos Aires: Siglo XXI, 2006
Rosset, Clément. Fantasmagorías seguido de lo real, lo imaginario y lo ilusorio. Madrid: Abada, 2008.
Rosset, Clément. Lo real. Tratado de la idiotez. Valencia: Pre-Textos, 2004.
Sontag, Susan. Ante el dolor de los demás. Barcelona: Penguin Random House, 2019.
Sontag, Susan. El “siglo” de la imagen fotográfica. Los hijos de Nadar. Buenos Aires: La Marca, 2004.
Sontag, Susan. Sobre la fotografía. Madrid: Alfaguara, 2005.
Sorlin, Pierre. El siglo de la imagen analógica. Buenos Aires: La Marca, 2019.
Stoichita, Víctor. Breve historia de la sombra. Madrid: Siruela, 1999.
Van de Walle, Josephine. “Modern Classics: Cindy Sherman - Untitled Film Stills, 1977-1980”, Artlead, 2017, www.artlead.net/content/journal/modernclassics-cindy-sherman-untitled-film-stills/net.
Waldenfels, Bernhard, “Fenomenología de la experiencia en Edmund Husserl”, Areté Revista de Filosofía, vol. 29, n.º 2, 2017, pp. 409-42.
Downloads
Published
Versions
- 2022-01-25 (2)
- 2021-01-07 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista de humanidades (Santiago. En línea)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
-
NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
- You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation.
- No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.