Forms of Belief in Chilean Cinema

Authors

  • Pablo Corro Penjean Pontificia Universidad Católica de Chile

Keywords:

Chilean cinema, Religion, Religiosity, Metaphysics

Abstract

Figures related to religion or metaphysical belief have repeatedly appeared in films during a hundred years of Chilean cinema. Catholicism as a social power and source of morality insists, in fiction and documentary works, through the figure of the priest. However, the function of the priest does not surpass a dramatic element or a confrontation of the argument with History. This article delves critically and aesthetically into these issues, searching a cinematic consciousness (via spatial, temporal and audiovisual aspects) that may expose the religious to the metaphysical; this search is found in recent films.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Pablo Corro Penjean, Pontificia Universidad Católica de Chile

    Instituto de Estética

References

Bataille, Georges. Teoría de la religión. Madrid: Taurus, 1998.

Bazin, André. “El realismo cinematográfico y la escuela de la liberación”. Qué es el cine. Madrid: Rialp, 2000.

Cavallo, Ascanio y Carolina Díaz. Explotados y benditos: mito y desmitificación del cine chileno de los 60. Santiago: Ediciones Uqbar, 2007.

Comolli, Jean Louis y Vincent Sorrel. Cine, modo de empleo: de lo fotoquímico a lo digital. Buenos Aires: Manantial, 2015.

Corro, Pablo. “Experiencia, técnica y territorio en el documental chileno de fines de los cincuenta”. Literatura y Lingüística, n.° 34, 2016, pp. 55-70.

Deleuze, Gilles. “Cuadro y plano, encuadre y guión técnico”. La imagen tiempo, 1. España: Paidós, 1987.

Mariniello, Silvestra. Pier Paolo Pasolini. Madrid: Cátedra, 1999.

Nichols, Bill. La representación de la realidad. Barcelona: Paidós, 1997.

Niney, François. El documental y sus falsas apariencias. México: UNAM, 2015.

Olalla, Joaquín. “El ‘Chacal de Nahueltoro’: un film ideológicamente aguado”. Revista PEC, n.º 351, 1970.

Rosellini, Roberto. “Dos palabras sobre el neorrealismo”. Textos y manifiestos del cine, Editado por Joaquín Romaguera y Homero Alsina. Madrid: Cátedra. 1989.

Xavier, Ismail. El discurso cinematográfico: la opacidad y la transparencia. Buenos Aires: Manantial, 2008.

Filmografía de análisis

Andacollo. Dirigida por Nieves Yankovic y Jorge Di Lauro, 1959.

El chacal de Nahueltoro. Dirigida por Miguel Littin, 1968.

El Cristo ciego. Dirigida por Christopher Murray, 2017.

El húsar de la muerte. Dirigida por Pedro Sienna, 1929.

Largo viaje. Dirigida por Patricio Kaulen, 1967.

Las callampas. Dirigida por Rafael Sánchez, 1957.

Rey. Dirigida por Nilles Atallah, 2018.

Tierras magallánicas. Dirigida por José María de Agostini, 1931.

Ya no basta con rezar. Dirigida por Aldo Francia, 1972.

Published

2020-01-21

Similar Articles

1-10 of 95

You may also start an advanced similarity search for this article.