Memory, audiovisual media and expanded literature in recent chilean narrative (Baradit, Fernández, Zambra)
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Intermediality
Memory
Antimemory
Audiovisual
Recent Chilean Narrative Intermedialidad
memoria
antimemoria
audiovisual
narrativa chilena reciente

How to Cite

Bongers, W. “Memory, Audiovisual Media and Expanded Literature in Recent Chilean Narrative (Baradit, Fernández, Zambra)”. Revista De Humanidades (Santiago. En línea), no. 37, May 2018, pp. 103-30, https://revistahumanidades.unab.cl/index.php/revista-de-humanidades/article/view/138.

Abstract

From an intermedial perspective, I will analyse the relations between memory and audiovisual media present in recent
Chilean literary texts: two short stories from Mis Documentos (2014), by Alejandro Zambra; the novel Fuenzalida (2012), by Nona Fernández; and the novel Lluscuma (2013), by Jorge Baradit. Through their themes and formal aspects, these texts expand to other media using various strategies, and attempt to construct (anti) memories by confronting audiovisual layers of mediatized memory of our times. Doing so, intermedial literature becomes a political sphere that visibilizes the technological and audiovisual forms that cross our archives and memories, and the place that literature holds between them.

PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Amaro, Lorena. “Parquecitos de la memoria: diez años”. Revista Dossier 26 (2014): 35-42.

Baradit, Jorge. Lluscuma. Santiago: Ediciones B, 2013.

Barthes, Roland. La cámara lúcida. Notas sobre la fotografía. Barcelona: Paidós, 2003.

Bolter, Jay/Grusin, Richard. Remediation. Understanding New Media. MIT Press, 2000.

Elizondo, Salvador. “Nicéphore Niépce”. Contextos, México: Sep/Setentas, 1973, 107-112.

Erll, Astrid. “Literature, Film, and the Mediality of Cultural Memory”. Ed. Erll, A. y A. Nünning. A Companion to Cultural Memory Studies. Berlin: De Gruyter, 2010. 389-398.

Espinosa, Patricia. “Memoria e insubordinación en la narrativa de mujeres chilenas siglo XXI”. Taller de Letras 59 (2016): 169-182.

Fernández, Nona. Fuenzalida, Santiago: Random House Mondadori, 2012.

Jelin, Elizabeth. Los trabajos de la memoria. Madrid: Siglo XXI, 2002.

Jenkins, Henry. Convergence Culture. La cultura de la convergencia de los medios de comunicación, Buenos Aires: Paidós, 2008.

Kittler, Friedrich. Optical Media. Cambridge: Politiy Press, 2009.

Mariniello, Silvestra. “Cambiar la tabla de operación. El medium intermedial”. Acta poética 30-2 (2009): 59-85.

Mitchell, W.J.T. Teoría de la imagen. Madrid: Akal, 2009.

Rancière, Jacques. Las distancias del cine. Buenos Aires: Manantial, 2012.

Rancière, Jacques. La palabra muda. Ensayo sobre las contradicciones de la literatura. Buenos Aires: Eterna cadencia, 2009.

Rancière, Jacques. “The Politics of Literature”. SubStance 103 (2004): 10-24.

Stiegler, Bernard. La técnica y el tiempo. El tiempo del cine y la cuestión del malestar. Hondarribia: Hiru, 2001.

Trigo, Abril. “De memorias, desmemorias y antimemorias”. Taller de Letras 49 (2011): 17-28

Welzer, Harald. “Communicative Memory”. Eds. Erll, A. y A. Nünning. A Companion to Cultural Memory Studies. Berlin: De Gruyter, 2010. 285-298.

Zambra, Alejandro. Mis documentos. Barcelona: Anagrama, 2014.

Zielinski, Siegfried. Audiovisions. Cinema and Televison as Entr´actes in History. Amsterdam University Press, 1999.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Revista de humanidades (Santiago. En línea)

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...